home


logo3

e-mlog
actualisering van dit blog wordt maandelijks per e-mail aangekondigd


juni 2020




domburg1983kunstkrieg500
  BART DOMBURG, Kunst Krieg, 1983, 61 x 66 cm, acrylverf, potlood, goudverf











BART DOMBURG






In de jaren '80 schilderde Bart Domburg met vlotte schildersgebaren op losse lappen linnen historische thema's uit de W.O. II en de Koude Oorlog. Daarbij werd alles erbij gehaald: 'Achilles - Germaanse held 400 jaar na Christus - tegen de Russen' (1981) heette een van de schilderijen met op de achtergrond het New Yorkse vrijheidsbeeld in tweevoud en onderin een weggemoffelde tekst 'radioaktief afval'. De wereld leek in strijd met alles en iedereen en zichzelf te zijn. In het krakerspand Aorta werd in zijn doeken Pearl Harbor aangevallen en de afgebeelde vliegtuigen jankten tijdens de opening van de tentoonstelling 'Nat' met gierend geluid boven de drinkende en rokende feestgangers - voornamelijk kunstenaars, terwijl medeorganisator Peter Giele met een punkrithme hard op een hol olievat sloeg. De drumslagen galmden meedogenloos door de hal van de voormalige rotatiedrukkerij van het NRC-Handelsbladgebouw. Wat betekende dat? Niets, maar wij waren er; dat wél.

Energieke trillingen aan het begin van de jaren tachtig hingen onmiskenbaar in de lucht, ook al waren de economische tijden voor kunstenaars in Amsterdam bar. Peter Giele met zijn ravenzwarte haar en zijn donker omrande doktersbrilletje met ronde glazen loodste de voordrachten, performances en optredens tot diep in de nacht in goede banen.

Het schilderij 'Kunst Krieg' (1983) maakt direct duidelijk dat de hand meer wist dan het hoofd. Dat zie je vooral aan de stoterige verfbewegingen en de snelle hand die het werk, i.e. het schilderplan, geklaard wilde hebben. De woorden 'kunst' en 'oorlog' zijn in goud gekleurde letters onderaan op het doek geschilderd en overzien een kerkhof. De eerste twee letters van 'Kunst' hellen min of meer naar links en de rest van de letters krijgt vaart doordat die naar rechts overhellen. De onderlaag van het beeld erboven is zo goed als volledig bedekt met blauwe, zwart-witte en rode kruizen die in een oplichtend lichtgroen veld staan. Wat er door de achtergrond heen schijnt lijkt iets te willen vertellen over de relatie kunst, goud en oorlog. Dat klinkt nog steeds heel actueel……

KvG, 11 augustus 2014



vanderheyden1987achtmaalnegen700
JCJ VANDERHEYDEN, Acht maal negen, 1987, 18 x 20 cm, verf op doek










JCJ VANDERHEYDEN






In 'Acht maal negen' (1987) van JCJ Vanderheyden is sprake van een zachte omarming van licht en kleur vervat in een blokjespatroon. Bij elke nieuwe blik bespeur je een luchtige dans van de twee elementen met als effect een sprankelend oppervlak. Het ondergaan van het bijna licht gevend doek werkt verslavend. Van heel dichtbij is te zien hoe de rechthoekjes en vierkantjes hier en daar een extra rulle veeg of vol kleurvlakje kregen toegediend, maar dan net niet geheel dekkend tot aan de rand, zodat een kraalrand van een (lichtere) kleur het getoonde doet trillen.

De optische beweeglijkheid van dit enigszins nerveus uitziende dambordje van JCJ Vanderheyden lijkt met een zoekende en corrigerende hand tot stand te zijn gekomen. Al zoekend iets toevoegen dat als proces gewoon door had kunnen gaan als het nog in de handen van de kunstenaar was geweest. Dit bij wijze van spreken work-in-progress is vastgezet in een mat zwart biesje van verf waarmee het trapeziumvormig object op een witte muur de indruk wekt niets met de wereld er buiten te maken wilt hebben.

Werk is o.a. in de volgende tentoonstellingen getoond:
1987 - KunstRai, Amsterdam
1988 - Galerie van Gelder, Amsterdam
1989 - Vision and Revision-Recent art from The Netherlands, Danforth Museum of Art, Danforth Ma, USA in 1989















logo3

e-mlog
actualisering van dit blog wordt maandelijks per e-mail aangekondigd


juli 2017




vanlenthe2016bipbopB600
GIJS VAN LENTHE, Bip Bop, 2016, 20 x 30 cm, acrylverf, doek



GIJS VAN LENTHE


In 'Bip Bop' (2016) van Gijs van Lenthe wordt een schilderscompositie toegepast die in de betegelingswereld met granito zou worden aangeduid. In vijftiende eeuw gebruikten Venetiaanse tegelzetters stukjes restmateriaal van marmer voor het aanleggen van vloeren en tafels. Een plaveiselpatroon ontstond dan door half toeval en half keuze. Dat is ook het geval geweest met het maken van dit doek. Zelfs als kijker kan je denken zeker te weten een rokende pijp van Maigret met damesschoen te zien, maar dat is toeval.
Voor Gijs van Lenthe is de maat in relatie tot het beeld belangrijk. "Wat ik prettig vind aan kleine werken is dat je van dichtbij nog steeds met afstand naar het werk kan kijken. Als je dichtbij een groot werk staat verlies je het totaal."

Bij het maken van 'Bip Bop' heeft Gijs van Lenthe net zolang eraan gewerkt totdat de geschilderde stukjes op hun plek vielen, dat wil zeggen dat het niet meer pakkend gemaakt kon worden. Kleur, contrast, compositie, ritme en het aflopen van de geschilderde brokken leggen zich als vanzelfsprekend vast door middel van gemaakte keuzen en vondsten.

Gijs van Lenthe schildert bij uitstek alsof hij steeds met een camera inzoomt. Het gevolg is dat hij in zijn werk het naadje van de kous wilt weten, maar tegelijkertijd is sprake van een eenvoud (en kracht) zoals je die bij verkeersborden ziet. Dat is een eigenaardige eigenschap en geeft het werk karakter.


Dit werk is o.a. in de volgende tentoonstellingen getoond:
2016 - Precies recht voor iets staan, Galerie van Gelder, Amsterdam
2017 - The multiple versus series versus a unique work, Galerie van Gelder

















logo3

e-mlog
actualisering van dit blog wordt maandelijks per e-mail aangekondigd



zomer 2017

MandM2005-litho.Marlene.Dumas600
MARLENE DUMAS, Lucia, 2005

MARLENE DUMAS

Caravaggio´s schilderij "Sepoltura di Santa Lucia" (1608) bracht Marlene Dumas en Marijke van Warmerdam ertoe om een werk te maken over de legende van het martelaarschap van de patroonheilige St. Lucia. Zowel de close-up "Lucia" van Dumas als het landschap met verre horizon "Luciaaaa!" van Van Warmerdam toont een eigenzinnige blik op een leven hierna: 'Con vista al celestiale' / 'Met een hemelse blik'.



MandM2005-litho.Marijke.van.Warmerdam600
MARIJKE VAN WARMERDAM, Luciaaaa!, 2005


MARIJKE VAN WARMERDAM



Met de legende van St. Lucia in gedachte stelde Marijke van Warmerdam zich voor dat Lucia in haar wanhoop God aanriep en dat die zich over de godsvruchtige volgeling ontfermde via een Jacobsladder. MvW: "Een Jacobsladder wordt vanuit de hemel neergelaten en God roept: "Luciaaaa!" en ik zette haar naam in gouden letters ondersteboven in de wolkenpartij; eigenlijk alsof het door de ogen van God gezien is."

MARLENE DUMAS
Lucy, 2005
litho
editie 25, hier nr. 1/25
+ catalogus met handtekening van beide kunstenaars


MARIJKE VAN WARMERDAM
Luciaaaa!, 2005
litho, bladgoud
editie 25, hier nr. 1/25, gesigneerd, gedateerd
+ catalogus met handtekening van beide kunstenaars
uitgegeven in zwart linnen drieluikscassette door Walther Koenig Buchhandlung, Keulen, Duitsland


Deze editie werd o.a. op de volgende plekken getoond:
2007 - Sotheby´s, Amsterdam, 23 mei $ 6,795.- incl. premium
2007 - Phillips, New York, 1 december $ 3,750.-





MandM2005-cassette700